Yhtiöittäminen, joka kannatti
Liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen tuo liikenneverkon kehittämiskeskusteluun näkökulman muistuttamalla lentoasemaverkon yhtiöittämisestä. Se oli viisasta, Pursiainen toteaa Savon Sanomien kolumnissa 29. huhtikuuta 2016.
Liikenteen resurssitarpeet haastavat tasavallan talouden. Väylien korjausvelka on miljardeissa ja summa kasvaa vuosittain. Väyläverkko ei tuota valtiolle mitään, eikä sen kehittämiseen ei ole varaa.
Lentoasemat olisivat yhtä kurjassa kunnossa kuin maantiet, jos niitä olisi ylläpitänyt budjettivirasto. Lentoasemaverkon yhtiöittäminen ei ollut riidaton ratkaisu, mutta hyötyjä ei taida moni kiistää.
Valtionyhtiö Finavia esimerkiksi laajentaa Helsinki-Vantaan lentoasemaa liki miljardilla eurolla ja kohentaa muitakin asemiaan. Se on isompi hanke kuin kaikki muut valtion tämän vaalikauden väylähankkeet yhteensä, Pursiainen kirjoittaa.
Tiedote 18.4.2016: Valmistelu valtion liikenneverkon kehittämiseksi käynnistyy
Savon Sanomat, Ajassa 29.4.2016: Yhtiöittäminen, joka kannatti