Auto- ja kuljetusalan lakko tuntuu arjessa

liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisuajankohta 3.3.2010 10.00
Uutinen

Liikenne- ja viestintäministeriö seuraa tarkkaan Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton (AKT) julistaman kuljetusalan lakon vaikutuksia. Ministeriö ei ole kuitenkaan lakon osapuoli eikä sillä ole valtuuksia puuttua työmarkkinajärjestöjen toimintaan tai lakkoneuvotteluihin. Työtaistelussa on kysymys työnantajien ja työntekijöiden välisistä erimielisyyksistä.

AKT:n julistama kuljetusalan lakko alkoi tiistaina 2.3. kello 18.00. Lakko koskee kuorma-autoja, linja-autoja, huoltokorjaamoita, terminaalitoimintaa, linja-autoasemia sekä säiliö- ja öljytuotealaa. Työtaistelutoimiin osallistuu arviolta 12 000 työntekijää.

Helsingin seudun bussiliikenteestä toimii arviolta vain puolet. Maakunnissa bussiliikenteestä ajetaan esimiesvoimin vain 10 - 15 prosenttia. Tilanne vaihtelee paikkakunnittain.

Pääkaupunkiseudulla lakko vaikuttaa eniten Vantaan ja Espoon sisäisiin yhteyksiin sekä seutulinjoihin. Helsingin sisällä haitat ovat vähäisemmät, sillä valtaosaa Helsingin sisäisistä bussilinjoista liikennöi Helsingin Bussiliikenne Oy, joka ei ole lakon piirissä. Lisätietoja bussiliikenteestä saa Matkahuollon ja liikenneyhtiöiden verkkosivuilta.

Lakko ei koske raideliikennettä. Junat, metro ja raitiovaunut toimivat mahdollisimman normaalisti. Lakon aikana matkustajamäärät lisääntyvät merkittävästi, mikä voi vaikuttaa myös raideliikenteen toimivuuteen.
Henkilöautoliikenne lisääntyy kun bussiliikenne vähenee. Kaupunkiseutujen työmatkaliikenne voi lakon aikana ruuhkautua.

Selvää on, että AKT:n lakko vaikuttaa merkittävästi niin suomalaisten yritysten kuin kansalaistenkin elämään. Osapuolten näkemyksiä ja tietoa lakosta löytyy muun muassa alla olevien linkkien kautta.

julkaistu 1.3.2010 17.15
päivitetty 3.3.2010 10.00