Elinkaarimallin sopivuus Itä-Suomen väylähankkeisiin vielä auki

liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisuajankohta 3.9.2005 12.00
Tiedote
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtasen mukaan esitys vuoden 2006 budjetiksi takaa Itä-Suomen kehittymisen kannalta välttämättömät liikenneväyläpanostukset. Edessä on vielä päätöksenteko siitä, millä rahoitusmallilla tie- ja ratahankkeet toteutetaan.

- Elinkaarimallin sopivuutta Itä-Suomen väylähankkeiden rahoittamiseen selvitetään edelleen. Päätös mallin käytöstä tehdään myöhemmin, kun asia viedään hallituksen käsiteltäväksi, Luhtanen arvioi.

Elinkaarimalli tarkoittaa pitkäkestoista julkisen ja yksityisen sektorin välistä sopimusta, joissa valtio ostaa varsinaisen rakennustyön lisäksi myös kunnossapidon ja rahoituksen.

Luhtanen puhui väylähankkeista 3. syyskuuta Ruokolahden Sosialidemokraattien satavuotisjuhlassa.

Itä-Suomen liikenneolosuhteiden kannalta tärkeimmät budjettipäätökset ovat valtatie kuuden Imatra-Lappeenranta perusparantamisen sekä Lahden ja Luumäen välisen rataosan parantamisen aloittaminen vuonna 2007.

Kuutostie on elintärkeä maakunnan ja elinkeinoelämän kannalta. Tien parantamiseen on varattu 119 miljoonaa euroa. Radan parantaminen puolestaan merkitsee raideliikenteen kilpailukyvyn parantumista niin henkilö- kuin tavaraliikenteessä. Radan nopeuksia voidaan nostaa ja akselipainoja kasvattaa.

- On erityisen tärkeää huolehtia yhteyksistä itään. Venäjästä on tulossa Suomen tärkein kauppakumppani. Myös EU:n ja Venäjän välinen kauppa on kasvussa ja monet muut havittelevat sillanpääasemaa idän ja lännen välissä. Maantieteellinen asemamme on suuri etu ja siitä täytyy pitää kiinni huolehtimalla hyvistä yhteyksistä ja toimivista logistisista kokonaisuuksista, Luhtanen painotti.

Luhtanen pitää tärkeänä erityisesti rajanylityksen viranomaistoimintojen kehittämistä. Ongelmia on korjattava varsinkin Venäjän puolella, missä mm. raja-asemien kapasiteetti on liikenteeseen nähden riittämätön, Luhtanen totesi.