Takaisin

Kansliapäällikkö Pursiainen: Joukkoliikennetuki estää kilpailun

Kansliapäällikkö Pursiainen: Joukkoliikennetuki estää kilpailun

Uutinen 05.10.2015 08.27 fi

Kansliapäällikkö Harri Pursiainen pohtii joukkoliikenteen kilpailun avaamista kolumnissaan Kauppalehdessä 5. lokakuuta.

Joukkoliikenteen kilpailua on avattu. Uusien liiketoimintakonseptien linja-autoyritykset ovat vieneet matkustajia toisiltaan, VR:ltä ja henkilöautoilta. On todistettu, että joukkoliikenteessä voi kilpailla.

Peruspalveluiden järjestämiseksi valtio ostaa juna- ja linja-autovuoroja sadalla miljoonalla eurolla vuodessa. Hallitusohjelma leikkaa määrärahaa 15 miljoonalla eurolla. Se näkyy varmasti palveluissa.

Leikkauksesta yli 12 miljoonaa euroa kohdistuu juniin. Valtio ei enää huhtikuun jälkeen tue eräitä vähäliikenteisiä vuoroja. Hiljaisia asemia suljetaan eri puolilla maata.

Junaliikenteen palvelutaso heikkenee. Liikkumisen idea on kuitenkin päästä paikasta toiseen, ei niinkään se, millä välineellä se tapahtuu.

Linja-autoyritykset aikovat korvata lakkaavat junayhteydet linja-autovuoroilla. Helsingin seudun liikenne (HSL) selvittää, miten lakkautettavat pääkaupunkiseudun lähiliikenteen palvelut korvataan. Asiakasvaikutukset selviävät tarkemmin huhtikuuhun mennessä.

Hiljenevillä asemilla on tyypillisesti muutamia tai muutamia kymmeniä asiakkaita päivässä. Asiakasta kohti valtion tuki on huomattavan suuri. Verorahat säästyvät, kun linja-autot kulkevat ilman julkista tukea.

Matkustajia siirtynee rautateiltä maanteille, vaikka suunta olisi raideliikenteen kannattajan mielestä väärä. Se seuraa kuitenkin markkinoiden logiikasta. Ketterät linja-autoyritykset kuljettavat pienet matkustajamäärät tehokkaasti. Eihän VR:ää mikään estä kilpailemasta, mutta ilman tukea se ei taida siihen pystyä.

Valtion tuki vääristää kilpailua joukkoliikenteessäkin. Linja-autolla ei ole markkinoille asiaa siellä, missä valtio ostaa junavuoroja. Valtion tuen takia kukaan ei ole voinut tarjota kilpailevaa palvelua kaupallisesti. Vasta valtion tuen lopettaminen synnyttää markkinat.

VR on kustannustensa vanki ja rautateiden kyky kilpailla matkustajista on huono. Kilpailukyvyttömän liiketoiminnan ylläpito ei kuitenkaan voi olla syy valtion tukeen, vaikka juna menettäisikin asiakkaita. Siihen ei valtiolla ole varaakaan.

Kilpailu on muutamassa vuodessa tehnyt hiipuvasta linja-autoliikenteestä mielenkiintoista liiketoimintaa. Miksei niin kävisi rautateilläkin? Kilpailu luultavasti auttaisi junia pitämään matkustajansa.

Valtio ja VR ovat sopineet yhtiön yksinoikeudesta henkilöliikenteessä vuoteen 2024 saakka. Valtio voisi VR:n omistajana omilla päätöksillään toki muuttaa sopimusta, jos siihen on tahtoa.