Takaisin

Kaupallisen radiotoiminnan pelisääntöjä aiotaan selkeyttää

Kaupallisen radiotoiminnan pelisääntöjä aiotaan selkeyttää

Tiedote 08.12.2004 12.52 fi

Kaupallisten radioiden toimilupajärjestelmää aiotaan kehittää. Määräysvallan muuttuessa toimilupa menisi uudelleen hakuun. Lisäksi puolivaltakunnallisten erikoisradioiden ja paikallisradioiden välistä työnjakoa mainosmarkkinoilla halutaan selkeyttää.

Ehdotukset sisältyvät kaupallisen radiotoiminnan toimintaedellytyksiä ja kehittämisvaihtoehtoja selvittäneen työryhmän mietintöön, joka luovutettiin liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtaselle keskiviikkona 8. joulukuuta.

Liikenne- ja viestintäministeriön selvityksen mukaan paikallisella radiotoiminnalla on edelleen tärkeä asema sekä tilaa ja mahdollisuus edelleen vahvistaa asemaansa suomalaisessa joukkoviestintäjärjestelmässä. Samoin erikoisradioiden toimintaa tulee työryhmän mukaan edelleen jatkaa ja kehittää, sillä niillä on ohjelmistotarjonnan monipuolisuuden ja yleisön erityisryhmien kannalta tärkeä rooli.

Kaupallisten radioiden toimilupajärjestelmä perustuu siihen, että valtioneuvoston myöntämiä toimilupia ei saa siirtää toiselle. Nykyinen laki kuitenkin mahdollistaa käytännössä toiminnan siirtämisen toiselle toimijalle sopimusten avulla. Työryhmän ehdottamalla lainsäädännön muutoksella estettäisiin tällainen toiminta. Toimiluvan hakijoiden tulisi myös sitoutua hakemuksensa mukaiseen toimintaan entistä tiukemmin.

Ministeri L u h t a n e n lupaa, että jo seuraavat toimiluvat myönnetään uusituin ehdoin.
- Nykyiset paikallisradioluvat umpeutuvat vuoden 2006 lopussa. Tarkoituksenani on, että uudet luvat voidaan myöntää puhtaalta pöydältä ja työryhmän ehdottamien suuntaviivojen mukaisesti, ministeri Luhtanen painottaa.

Erikois- ja paikallisradioiden rooleja mainosmarkkinoilla tulisi työryhmän mukaan selkeyttää. Toimilupaehtojen tulisi turvata tasapuoliset kilpailuolosuhteet kaikille toimijoille, sillä alan rahoitus tulee käytännössä mainosmarkkinoilta. Erikoisradioiden tulee toimia valtakunnallisilla mainosmarkkinoilla, paikallisten paikallisilla markkinoilla.

Digitaalinen radiotoiminta on edennyt hitaasti. Työryhmä pitää tärkeänä, että digitaalista radiota kuitenkin kehitetään edelleen ja sen jakelumuotoja selvitetään.


Radiotoiminta 2007. Työryhmän ehdotukset. Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 73/2004.

Kaupallinen radiotoiminta Suomessa. Selvitys markkinoiden rakenteesta. Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 74/2004.


Lisätietoja:
viestintäneuvos Ismo Kosonen, puh. (09) 160 28462, 050 511 6601
neuvotteleva virkamies Elina Normo, puh. (09) 160 28463, 040 765 7887