Kehäradan toteutusvaihtoehdot kartoitetaan

liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisuajankohta 26.6.2006 10.54
Tiedote
Kehäradan toteuttamistavoista teetetään selvitys. Liikenne- ja viestintäministeriö on asettanut työryhmän, joka laatii ehdotuksen Kehäradan valmistelun jatkotoimista.

Kehärata eli Marja-rata yhdistää pääradan ja Martinlaakson radan yhtenäiseksi lenkiksi. Kehäradan myötä Helsinki saa ratayhteyden lentoasemalle.

Työryhmä tutkii erilaisia toteutus- ja rahoitusvaihtovaihtoehtoja ja suosittaa parhaana pitämäänsä mallia. Selvitettäviä vaihtoehtoja ovat ainakin perinteinen rahoitusmalli ja elinkaarimalli. Työryhmän toimikausi kestää tammikuun 2007 loppuun.

Työn tarkoituksena on päivittää nykytiedot muun muassa Kehäradan kustannuksista, vaikutuksista ja liikennöinnin periaatteista. Lisäksi työryhmä selvittää Kehäradan merkitystä pääkaupunkiseudun asuntopolitiikalle.

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen korostaa, että ruuhkautuvalla pääkaupunkiseudulla on syytä panostaa nimenomaan joukkoliikenneyhteyksien kehittämiseen.

- Kehärata tuo toteutuessaan uusia mahdollisuuksia pääkaupunkiseudun asuntotuotannolle ja maankäytön tehostamiselle. Lisäksi se tarjoaa kipeästi kaivatun raideyhteyden lentoasemalle, toteaa Huovinen.

Liikenneinfrastruktuurin ministerityöryhmän raportissa Kehärata on sijoitettu liikennehankkeiden kakkoskoriin eli vuosina 2008-2013 aloitettavien hankkeiden joukkoon. Päätös Kehäradan rahoituksesta voitaisiin tehdä jo vuoden 2008 kehys- ja talousarviossa.



Lisätietoja:
rakennusneuvos Mikko Ojajärvi, puh. 0400 438 520
valtiosihteeri Perttu Puro, puh. 040 779 3436