Kerava–Lahti-radan käytölle esitetään investointiveroa
liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisuajankohta
16.9.2005
10.46
Tiedote
Lakiesityksen sisältö hyväksyttiin valtioneuvoston istunnossa 16. syyskuuta. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. syyskuuta 2006, jolloin oikorata otetaan käyttöön.
Investointivero perustuisi bruttotonnikilometreihin sekä henkilö- että tavaraliikenteessä, ja sitä perittäisiin 15 vuoden ajan. Sähkö- ja dieselvetoisen liikenteen välillä ei olisi eroa.
Valtion verotulot lisääntyisivät neljä miljoonaa euroa vuodessa paitsi vuonna 2006, jolloin veroa perittäisiin vuoden neljältä viimeiseltä kuukaudelta. Tämä toisi miljoonan euron verotulot. Myös investointiveron viimeinen vuosi olisi vajaa eli veroa perittäisiin kahdeksalta kuukaudelta.
Investointivero kohdistuisi myös radan taajamajunaliikenteeseen, mikä vaikuttaa mahdollisen ostoliikenteen kustannuksiin.
Lisätietoja
liikenneneuvos Petri Jalasto, puh. (09) 160 28509 tai 040 552 9039