Kiuru: Teleyrityksille suurempi vastuu puhelinlaskun yhteydessä maksettavista palveluista

liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisuajankohta 30.3.2012 15.30
Tiedote

Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru käynnistää arvioinnin, tulisiko teleyrityksille asettaa maksullisista palveluista samanlainen vastuu kuin luottokorttiyhtiöille.

Luottokorttiyritykset ovat velvollisia palauttamaan kuluttajalle tämän tavarasta tai palvelusta maksaman maksun, jos ostos ei vastaa luvattua tai sitä ei toimiteta. Teleyrityksillä tulisi olla maksullisten, puhelinlaskussa maksettavien palvelujen kohdalla samanlainen vastuu.

Kiuru viittaa esimerkiksi alaikäisille markkinoitaviin palveluihin kuten peleihin ja soittoääniin, joista peritään maksu puhelinlaskun yhteydessä.

- Tällaisessa palvelujen myynnissä ja laskutuksessa saattaa olla useita kuluttajasuojalain vastaisia piirteitä erityisesti silloin, kun palveluja myydään alaikäisille. Jos katsotaan, että asia vaatii lainsäädännön muuttamista, tämä tehdään tietoyhteiskuntakaaren valmistelun yhteydessä, Kiuru toteaa.

Puhelinyrityksille palveluntarjoajien kanssa tehdyt sopimukset ovat Kiurun mukaan tuottoisia. Kiuru katsoo teleyritysten ja luottokorttiyritysten olevan rinnasteisia siinä, että molemmat tekevät tulosta asiakkaan ja palvelun myyjän välissä olevina maksujen välittäjinä.

Kuluttajilla puolestaan on jatkuvasti ongelmia palvelujen kanssa, esimerkiksi kestotilausten lopettaminen on vaikeaa tai eräissä tapauksissa jopa mahdotonta.

Ministeri Kiuru keskustelee asiasta teleyritysten johtajien kanssa Ficomin järjestämässä kevätseminaarissa 30. maaliskuuta Kuusamossa.

Lisätietoja

erityisavustaja Kalervo Haverinen, p. 050 331 6914
lainsäädäntöneuvos Kirsi Miettinen, p. 0400 719 629
neuvotteleva virkamies Jussi Mäkinen, p. 040 509 9757