Takaisin

Kuluttajien oikeudet paranevat viestintäpalveluiden viivästys- tai virhetilanteissa

Kuluttajien oikeudet paranevat viestintäpalveluiden viivästys- tai virhetilanteissa

Tiedote 23.02.2007 11.55 fi

Viestintäpalvelun käyttäjä voi pian saada korvausta, jos palvelun toimitus viivästyy tai on virheellinen. Kuluttajan oikeuksia parantava viestintämarkkinalain muutos tulee voimaan 1. maaliskuuta.

- Lakimuutos on merkittävä parannus kuluttajan asemaan. Viestintäpalvelut ovat nykyisin niin keskeinen osa jokaisen suomalaisen arkipäivää, että niiden kuluttajansuojasta onkin huolehdittava tarkoin, ministeri Susanna Huovinen sanoo.

Uudet pykälät määrittelevät teleyrityksen vastuun viestintäpalvelun virhe- ja viivästystilanteissa. Kuluttaja voi esimerkiksi vaatia vakiokorvausta, jos palvelun toimitus viivästyy merkittävästi luvatusta tai jos palvelu ei vastaa sen markkinointia.

Vakiokorvaus, jota kuluttaja voi vaatia, on 15 euroa viivästysviikolta, maksimissaan kuitenkin 120 euroa. Kuluttajan velvollisuus puolestaan on ilmoittaa teleyritykselle viivästyksestä tai virheestä kohtuullisessa ajassa.

Laki koskee kaikkia viestintäpalveluita kuten vaikkapa lankaliittymää, matkapuhelinta ja laajakaistapalveluita.

Kuluttajaviraston ohella myös Viestintävirasto valvoo jatkossa teleyritysten sopimusehtoja ja niiden kohtuullisuutta. Viestintävirasto ja Kuluttajavirasto toimivat asiassa läheisessä yhteistyössä keskenään. Yksittäisissä riitakysymyksissä kuluttajaa opastavat kunnalliset kuluttajaneuvojat.

Lakiin tulee säännös myös viestintäpalvelun oikeudettomasta käytöstä. Säännöksellä määritellään kuluttajan vastuu esimerkiksi matkapuhelimen varkaus- tai modeemikaappaustapauksissa. Kuluttaja vastaa jatkossa oikeudettomasta käytöstä vain, jos hän on menetellyt normaalia huolimattomammin.

Laissa tarkennetaan myös viestintäpalvelusopimuksen vähimmäissisältöä sekä teleyrityksen oikeutta sulkea liittymä maksamattomien laskujen takia.

Lisätietoa viestintämarkkinalaista ja kuluttajan oikeuksista löytyy myös Viestintäviraston internet-sivuilta osoitteessa www.ficora.fi

Lisätietoja:
Neuvotteleva virkamies Laura Vilkkonen, puh. (09) 160 28391, 040 500 0817