Lentoliikenteen päästökauppa alkaa 2012

liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisuajankohta 9.7.2008 8.31
Tiedote

Euroopan parlamentti äänesti 8. heinäkuuta lentoliikenteen päästökauppaa koskevan direktiivin hyväksymisen puolesta. Neuvosto eli EU:n jäsenvaltiot olivat jo kesäkuun lopulla hyväksyneet Slovenian johdolla neuvotellun sovitteluratkaisun.

Lentoliikenteen päästökauppa alkaa 1. tammikuuta 2012 sekä EU:n sisäisillä että EU:n ja kolmansien maiden välisillä lennoilla.

Päästöoikeuksia jaetaan vuonna 2012 lentoyhtiöille 97 prosenttia vuosien 2004-2006 päästöjen keskiarvosta. Oikeuksien kokonaismäärää kiristetään vuonna 2013 niin, että se on 95 prosenttia vuosien 2004-2006 keskiarvopäästöistä kutakin päästökauppavuotta kohden. Jatkossa kokonaismäärää voidaan edelleen pienentää.

Päästökaupan ensimmäisenä vuonna päästöoikeuksista huutokaupataan 15 prosenttia. Loput oikeuksista jaetaan lentoyhtiöille ilmaiseksi niin sanotun benchmark-vertailun kautta, jossa jakoperusteena ovat lennetyt tonnikilometrit. Huutokaupattavaa osuutta kokonaispäästöistä voidaan tarvittaessa kasvattaa.

Päästökaupan vaikutuksia kansantalouteen tai lentoyhtiöiden talouteen on mahdotonta arvioida tässä vaiheessa, koska ei tiedetä päästöoikeuksien hintaa vuonna 2012. Lisäksi ei tiedetä, kuinka paljon yhtiöillä on tarvetta ostaa oikeuksia kansallisissa huutokaupoissa. On todennäköistä, että ainakin alkuvaiheessa lentoyhtiöt ostavat oikeutensa pääosin muilta toimialoilta, jolloin valtio ei saisi tuloja huutokaupoista.

Komissio arvioi päästökaupan kustannusten siirtyvän lentolippujen hintoihin. Korotus olisi parin prosentin luokkaa. Lyhyillä lennoilla lipun hinta noussee komission mukaan noin 5 euroa ja mannertenvälisillä lennoilla noin 40 euroa.

Lentoyhtiöt ovat itse arvioineet hintojen korotuspaineen huomattavasti suuremmaksi. Viime aikojen raju polttoaineiden kallistuminen on jo johtanut lentolippujen hintojen nousuun ja vähentänyt lentomatkustamista.


Lisätietoja

liikenneneuvos Risto Saari, puh. (09) 160 28878, 040 840 7160