Mediainnovaatiokilpailun voittotöistä välittyy yhteiskunnallisuus ja hyöty

liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisuajankohta 10.3.2015 15.46
Uutinen
LVM:n Mediainnovaatiokilpailun voittajat 10.3.2015 (Kuva: LVM)
LVM:n Mediainnovaatiokilpailun voittajat 10.3.2015 (Kuva: LVM)

Mediainnovaatiokilpailun voittoon nostettiin yksimielisellä päätöksellä kymmenen työtä. Työt ja tekijät edustavat juuri sitä innovatiivista ajattelua ja uskoa tulevaan mitä kilpailulla haimme, sanoo opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru.

Kilpailun yksilö- ja joukkuesarjassa yksi palkinto jaettiin kahdelle innovaatiolle, joiden tekijöiden toivottiin tekevän yhteistyötä. Nämä olivat Prime - maksullisten mediasisältöjen aggregaattori ja Aatos - journalismin spotify (molemmille 25 000 euroa). Palkinnoille pääsivät myös Faktabaari (30 000 euroa), Puukko Media (20 000 euroa) ja Verner (10 000 euroa).

Yrityssarjassa kärkeen nousivat Longplify ja Rapport (molemmille 40 000 euroa). Lisäksi Tässä ja Nyt, Datomik ja Leia ePaperi saivat kukin 10 000 euron avustuksen.

Tuomaristo katsoi, että taso oli kova ja työt olivat tasaväkisiä. Kilpailutöissä korostui esimerkiksi yhteiskunnalliset arvot, uudet ansaintamallit ja toimintatavat sekä se, että ne tuottavat lisähyötyä kuluttajalle. Lisäksi palkitussa innovaatioissa oli tuore näkemys sisältöihin.

Mediainnovaatiokilpailun ja Tekesin kautta myönnettävän median innovaatiotuen juuret juontavat huoleen suomalaisen yhteiskunnan digitalisaation esteistä ja tässä kohdin erityisesti media-alan digimurrokseen.

- Vanhat toiminta- ja ansaintamallit eivät enää päde. Tarvitsemme visioita ja konkreettisia ehdotuksia siitä, miltä mediamaailma huomenna näyttää ja millaisia mediapalveluja suomalaiset kuluttajat haluavat tulevaisuudessa käyttää, sanoo ministeri Kiuru.