Takaisin

Ministeri Luhtanen: Hallitus käynnistää logistiikkaohjelman laadinnan

Ministeri Luhtanen: Hallitus käynnistää logistiikkaohjelman laadinnan

Tiedote 26.02.2004 00.00 fi

Liikenne- ja viestintäministeriössä aletaan valmistella hallitusohjelman mukaisesti EU-Venäjä-logistiikkastrategiaa. Suomelle laaditaan liikenteen kehitysohjelma, jonka avulla halutaan parantaa Euroopan unionin ja Venäjän välisiä liikenneyhteyksiä, vahvistaa Suomen logistista asemaa ja hyödyntää taloudellista potentiaalia.

Suunnitelmista kertoi liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen 26. helmikuuta pidetyssä Itämeren logistiikan kehittämisfoorumin Tedimin kansainvälisessä juhlaseminaarissa.

Ministeri Luhtanen totesi Suomen hallituksen väyläpolitiikan yhdeksi painopisteeksi ulkomaanyhteydet ja hyvän palvelutason rajanylityksissä.

- Johdollani toiminut ministeriryhmä on juuri julkistanut monivuotisen liikenneinfrastruktuuriohjelman, jossa logistiset tarpeet korostuvat. Raideliikenteen kehittämisessä huomioimme erityisesti EU:n ja Venäjän välisen tavara- ja henkilöliikenteen tarpeet ja niiden edellyttämät investoinnit nopeisiin itäratoihin.

- Odotan että ohjelma tuottaa konkreettisia toimenpide-ehdotuksia esimerkiksi liikennesopimusten paremmasta hyödyntämisestä ja kauttakulkuliikenteen panostuskohteista. Tätä kautta ohjelma hyödyttää koko EU:n ja Venäjän välistä kauppaa, Luhtanen sanoi.

Kansainvälisessä Tedim-seminaarissa käsiteltiin paitsi EU:n ja Venäjän välisiä kuljetusketjuja, myös Venäjän asemaa Euroopan ja Aasian välisten yhteyksien parantamisessa.

Aasian ja Euroopan välisen yhteyden merkityksestä puhui Kiinan Suomen-suurlähettiläs Zhang Zhijian. Hän painotti Kiinaa ja Eurooppaa yhdistävän rautatien tärkeyttä maanosien välisen kaupan kehittymisessä. Kiinan hallitus kannattaa uuden ratayhteyden kehittämistä.

Euroopan ja Kiinan välisen kaupan kuljetukset ovat lähes sataprosenttisesti merikuljetuksia. Zhijianin mukaan ei ole taloudellisesti järkevää kuljettaa tuotteita Kiinan länsiosasta maan itärannikon satamiin ja sieltä laivarahtina Eurooppaan. Maantieteellisesti matka on jopa nelinkertainen verrattuna rautatieyhteyteen. Merikuljetus tavaraliikenteen ainoana muotona ei mitenkään vastaa Euroopan ja Kiinan välisen kaupan kehittymisen vaatimuksia, suurlähettiläs Zhijian sanoi.