Monopoli vai viidakon laki?

liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisuajankohta 16.7.2014 9.20
Uutinen
Kansliapäällikkö Harri Pursiainen (Kuva: Tero Pajukallio)
Kansliapäällikkö Harri Pursiainen (Kuva: Tero Pajukallio)

Kansliapäällikkö Harri Pursiainen pohtii Savon Sanomien kolumnissaan 16. heinäkuuta miksi kilpailun avaaminen nähdään niin vaikeana, vaikka kilpailu on usein yleisen edun mukaista.

Suomen telemarkkinoiden avaamiseen 80-luvulla ei ollut velvoitetta. Ratkaisua epäiltiin, mutta uhkakuvista huolimatta yhteiskunta hyötyi telekilpailusta, kirjoittaa kansliapäällikkö Pursiainen.

Suomen liikennemarkkinoilla kilpailun avaamiseen on sen sijaan ajauduttu pakon edessä. Kansainvälinen kilpailu on purrut lentoliikenteeseen ja merenkulkuun, mutta vielä löytyy kilpailulta suojattuja linnakkeita, kuten rautatieliikenne ja taksiliikenne.

Postitoiminnassakin olisi mahdollisuus avoimeen kilpailuun, mutta se avautuu verkkaisesti.

Monopolia perustellaan usein väitteellä, että palvelut romahtaisivat kilpailuoloissa, koska niitä ei enää voisi säännellä. Mutta monopoli ja viidakon laki eivät ole ainoat vaihtoehdot, toteaa Pursiainen vastakkainasettelusta.

Telekilpailun avauduttua Suomessa on pystytty ylläpitämään kattavan ja korkean palvelutason lisäksi Euroopan halvimmat hinnat. Siksi mietityttää, voisivatko kaikista liikennepalveluista juuri rautatiet ja taksit olla ainoat, joihin kilpailu ei kerta kaikkiaan sovellu, Pursiainen kysyy kolumnissaan.