Nuorilta haetaan keinoja turvavyön käytön lisäämiseksi

liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisuajankohta 19.4.2006 9.23
Tiedote
Liikenne- ja viestintäministeriö kampanjoi huhti-toukokuussa nuorten turvavöiden käytön lisäämiseksi. Kampanjan tarkoituksena on aktivoida nuoret ajattelemaan turvavyön käytön merkitystä, herättää keskustelua kouluissa ja kaduilla sekä vaikuttaa näin nuorten asenteisiin liikenteessä.

Kampanja toteutetaan Internetissä, jossa sivustoilla www.syyllinen.fi ja www.matapoinnekaikki.fi haastetaan 15-24 -vuotiaita nuoria itse miettimään, millä keinoin nuoret kuljettajat ja matkustajat saataisiin käyttämään turvavyötä. Ideakilpailun voittajat julkistetaan toukokuun lopussa.

Osa tämänkeväistä kampanjaa on myös koulukiertue, jossa mukaan kutsutut TV:stä ja radiosta tutut toimittajat palaavat omiin lukioihinsa kertomaan turvavyön käytön tärkeydestä.

Muusikko-radioääni Kana vierailee 20.4. Helsingin yhteislyseossa Kontulassa, toimittajat Kirsi Alm 21.4. Pomarkun yhteiskoulussa, Ville Klinga 26.4. Lahden yhteiskoulussa ja Mika Saukkonen 27.4. Kouvolan yhteiskoulussa.

Liikenne- ja viestintäministeriön johtama kampanja toteutetaan yhdessä Liikenneturvan, Liikennevakuutuskeskuksen, poliisin, Tiehallinnon, Tieliikelaitoksen ja Ajoneuvohallintokeskuksen kanssa. Kolmas peräkkäinen yhteiskampanja ajoittuu nuorten kesäautoilukauden alkuun.

Kampanjan taustalla on huoli nuorten kaahaamisesta johtuvista kuolonkolareista ja vakavista loukkaantumisista. Erityisesti nuorilta miehiltä turvavyö usein unohtuu. Kaahaamiseen yhdistyneenä näkyvät seuraukset tilastoissa.

Lähes joka kolmas tieliikenteessä vahingoittunut on 15-24 -vuotias nuori. Tyypillisessä nuorten liikenneonnettomuudessa kokematon mieskuljettaja ja ryhmä nuoria kuolee tai loukkaantuu vakavasti kesäisenä viikonloppuyönä, kun auto suistuu kovassa vauhdissa ulos tieltä. Kuljettaja ja matkustajat eivät käytä turvavyötä.



Lisätietoja kampanjasta

tiedottaja Eine Rossi, puh. (09) 160 28331 tai 0400 447 287