Sähköiset palvelut lisäävät osallistumismahdollisuuksia – esteettömyydestä huolehdittava

liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisuajankohta 21.2.2006 11.36
Tiedote
Internetissä olevien palveluiden esteettömyydestä on huolehdittava, koska siitä on muodostunut tärkeä asioinnin väline myös vammaisille ja muille erityisryhmille.

Näin todetaan viestinnän esteettömyyden seurantaraportissa. Liikenne- ja viestintäministeriön "Kohti esteetöntä viestintää" -toimenpideohjelmalla on pyritty lisäämään tietoisuutta ikääntyneiden ja vammaisten ongelmista viestintäpalveluiden käyttäjinä. Toimenpideohjelma on osa hallituksen laajakaistastrategiaa. Sen seurantaraportti julkaistiin 21. helmikuuta.

- Arjen tietoyhteiskunnassa monet välttämättömät ja ihmisen elämää helpottavat palvelut ovat parhaiten saatavissa sähköisinä. Tämä tekee esteettömyydestä entistä tärkeämmän kysymyksen, huomauttaa ministeri Susanna Huovinen.

Esimerkiksi kuulovammaisille olisi välttämätöntä tavoittaa numeron 112 hätäpalvelut myös tekstiviestillä. Viestinnän esteettömyyden seurantaryhmä onkin kiirehtinyt hätäpalveluiden tekstiviestijärjestelmän käyttöönottoa. Ryhmä myös korostaa, että palvelun käyttäjiltä ei pitäisi vaatia rekisteröitymistä etukäteen.

Verkkosivujen ylläpitäjien tietoisuutta esteettömyydestä pitäisi seurantaryhmän mukaan edistää. Myös televisio-ohjelmien tekstitystä ja erityisryhmien tietoyhteiskuntakoulutusta halutaan lisätä.

Erityisesti digitaaliseen television laitteiden ja palveluiden helppokäyttöisyyteen tulisi kiinnittää huomiota. Seurantaryhmä haluaakin, että Kuluttajavirasto kerää ja julkaisee tietoja helppokäyttöisistä digisovittimista.

Toimenpideohjelma on mukana olleiden vammaisjärjestöjen mukaan lisännyt tiedonvaihtoa ja myös kansainvälisiä vaikuttamismahdollisuuksia.


Lisätietoja
neuvotteleva virkamies Laura Vilkkonen, puh. (09) 160 28391
neuvotteleva virkamies Rainer Salonen, puh. (09) 160 28395