Takaisin

Televisiomainontaan ja tuotesijoitteluun uudet säännöt

Televisiomainontaan ja tuotesijoitteluun uudet säännöt

Tiedote 24.05.2007 17.50 fi

Eurooppalaisen televisiotoiminnan sääntely muuttuu. Mainonnan sijoittelua koskevat säännöt yksinkertaistuvat, ja tuotesijoittelu tulee mahdolliseksi tietyissä ohjelmatyypeissä.

EU:n audiovisuaalisista asioista vastaavat ministerit pääsivät yhteisymmärrykseen uuden audiovisuaalisten mediapalveluiden direktiivin sisällöstä kokouksessaan Brysselissä 24. toukokuuta.

Uuden direktiivin tavoitteena on edistää eurooppalaista sisällöntuotantoa. Se myös päivittää audiovisuaalisen alan säännöt teknisen kehityksen tasalle.

Ministerineuvoston kokouksessa päästiin yhteisymmärrykseen puheenjohtajamaa Saksan kompromissiesityksestä. Myös Euroopan parlamentti on jo aiemmin ilmoittanut olevansa valmis hyväksymään kompromissiesityksen. Direktiivin päälinjoista sovittiin Suomen puheenjohtajakaudella, ja Suomi on toiminut asiassa loppumetreille saakka aloitteellisesti ja aktiivisesti.

Audiovisuaalisten mediapalvelujen direktiivi muuttaa säännöksiä mainonnan sijoittelusta ja määrästä. Mainoksia saa edelleen olla enintään 12 minuuttia tunnissa, mutta mainoskatkojen tiheyttä ei enää säädellä. Elokuvissa, uutisissa ja lastenohjelmissa mainoskatko saa kuitenkin olla vain kerran 30 minuutissa.

Tuotemerkkien näyttäminen eli tuotesijoittelu on direktiivin mukaan kiellettyä, mutta EU- jäsenmaat voivat halutessaan sallia sen elokuvissa, sarjoissa, urheiluohjelmissa ja kevyissä viihdeohjelmissa. Tuotesijoittelusta on mainittava ohjelman alussa ja lopussa sekä mainoskatkojen jälkeen eikä tuotetta saa kohtuuttomasti korostaa. Lastenohjelmissa tuotesijoittelu on kiellettyä.

Yleisöä suuresti kiinnostavista tapahtumista televisiotoimijoiden on annettava lyhyitä uutisotoksia muiden käyttöön.

Uuden direktiivin perussääntöjä sovelletaan perinteisten televisiopalveluiden lisäksi television kaltaisiin, esimerkiksi internetin kautta tilattaviin palveluihin. Soveltamisalan ulkopuolelle jäävät mm. sanoma- ja aikakauslehtien verkkoversiot, yksityisten käyttäjien tuottama sisältö ja erilaiset pelit.

Jäsenmaat voivat asettaa omille toimijoilleen direktiiviä tiukempiakin sääntöjä. Direktiivi noudattaa alkuperämaaperiaatetta, eli audiovisuaalisiin palveluihin sovelletaan sen maan lainsäädäntöä, johon palvelun tarjoaja on sijoittautunut.

Audiovisuaalisten mediapalvelujen direktiivi tulee näillä näkymin voimaan ensi syksynä. Direktiiviä muutettiin edellisen kerran vuonna 1997.



Lisätietoja:
viestintäneuvos Ismo Kosonen, puh. 050 511 6601