Työryhmä kytkykaupasta: Palvelujen käyttö lisääntynyt - kuluttajasopimuksissa ongelmia

liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisuajankohta 10.3.2008 8.38
Tiedote
Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä katsoo, että hyvin järjestettynä matkapuhelimen ja liittymän kytkykauppa edistää uusien sähköisten palvelujen omaksumista. Ongelmia kuluttajille ovat tuoneet eräät sopimusehdot ja hintojen vaikea vertailtavuus.

Työryhmä tarkasteli kytkykaupan vaikutusta mm. viestintäpalvelujen hintoihin ja kuluttajan asemaan. Ryhmä jätti selvityksensä ministeriölle 10. maaliskuuta.

Liittymien ja kolmannen sukupolven (3G) matkapuhelimien yhdistetty myynti sallittiin vuonna 2006, mutta vain väliaikaisesti maaliskuun 2009 loppuun. Lain tarkoituksena on ollut edistää tietoyhteiskunnan palveluita, jotka ovat helpommin ja paremmin saatavana kehittyneempien 3G-verkkojen kautta.

Tavoite on toteutunut, sillä lisäpalvelujen käytön määrästä kertova matkapuhelimien datasiirto on selvästi kasvanut vuosina 2006 ja 2007.

Kytkykaupan ongelmiksi ovat osoittautuneet hintojen vaikea vertailtavuus ja eräiltä osin epätarkat sopimusehdot. Hintavertailua hankaloittaa se, että erilaisten hinnoittelumallien ja pakettiratkaisujen määrä on lisääntynyt merkittävästi.

Työryhmän mukaan sopimuksissa tulisi tarkemmin määritellä, millaisia hyvitys-, irtisanomis- ja purkuehtoja sovelletaan, kun kytkykauppasopimus joudutaan purkamaan esimerkiksi asiakkaan sairastuttua tai jäätyä työttömäksi. Myös puhelinten ja liittymien virheiden hallinnassa on parantamisen varaa. Vastuuta on palloteltu operaattorilta myyjälle ja päinvastoin.

Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä koostui matkapuhelinoperaattorien, valmistajien, kauppiaiden, Viestintäviraston, Kilpailuviraston sekä Kuluttajaviraston edustajista.

Työryhmän tehtävänä ei ollut harkita, tuleeko kytkykauppaa jatkaa. Työn kuluessa tuli esiin sekä jatkamista puoltavia että vastustavia näkemyksiä. Kuluttajavirasto jätti selvitykseen lausuman, jossa todetaan kytkykaupan tuoneen uusia ja ratkaisemattomia kuluttajaongelmia. Kuluttajavirasto haluaisi helpottaa 3G-puhelimien hankintaa mieluummin kehittämällä laitteen rahoitusvaihtoehtoja.

Lisätietoja

työryhmän puheenjohtaja Rainer Salonen, puh. (09) 160 28395, 0400 812 508