Vuosisadan murros liikenteessä

liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisuajankohta 9.5.2016 9.46
Uutinen
Kansliapäällikkö Harri Pursiainen (Kuva: LVM Tomi Parkkonen)
Kansliapäällikkö Harri Pursiainen (Kuva: LVM Tomi Parkkonen)

- Suomi on ollut erittäin hidas avaamaan liikenteen kilpailua. Yleensä se on tehty vasta rimpuilun jälkeen ja EU:n pakon edessä, kirjoittaa kansliapäällikkö Harri Pursiainen Kauppalehden kolumnissa.

- Yleensä kuluttaja on hyötynyt kilpailusta, mutta normejakin tarvitaan. Niitä on varaa siivota, koska liikenne on elinkeinoista säännellyimpiä. Digitalisaatio on toinen tekijä. Se sallii uusia liiketoimintamalleja, jotka aiheuttavat kitkaa kohdatessaan vanhat tavat toimia.

- Digitaalisilla alustoilla voi syntyä aidot markkinat, kun asiakas kilpailuttaa palveluita. Alustoilla elää hyvin myös jakamistalous. Nähdään aivan uutta liiketoimintaa, joka kokoaa asiakkaalle kokonaispalvelun. Olisi esimerkiksi mahdollista päästä yhdellä lipulla paikasta toiseen yhdistellen monia kulkuvälineitä ja palveluita, Pursiainen kirjoittaa.