Ministeri Lindén: Itsesääntely edistää luottamusta tietoyhteiskunnan palveluihin

Ministry of Transport and Communications
Julkaisuajankohta 1.11.2007 14.30
Tiedote
Itsesääntelysopimus laajenee mobiilipalveluihin. Teleoperaattorit ja Teleforum ry allekirjoittivat mobiilipalvelujen itsesääntelysopimuksen liikenne- ja viestintäministeriössä 1. marraskuuta.

- Pidän itsesääntelyn etenemistä erittäin merkittävänä asiana. Tietoyhteiskunnan sähköisten palvelujen kehittyminen edellyttää, että niihin syntyy luottamus. Itsesääntely on yksi merkittävä luottamuksen lisääjä. Nyt solmitulla sopimuksella teleoperaattorit osoittavat suhtautuvansa vastuullisesti mahdollisiin ongelmatilanteisiin, korostaa viestintäministeri Suvi Lindén.

Itsesääntelyjärjestelmä on ollut olemassa vuodesta 1998 kiinteän puhelinverkon puhelinpalveluiden valvomiseksi.

Itsesääntelyn avulla mahdollista puuttua ongelmapalveluihin

Mobiilipalveluja käytetään nykyään paljon. Ministeri Lindén haluaa muistuttaa, että mobiilipalveluihinkin saattaa liittyä ongelmia.

- Viime aikoina julkisuudessa on ollut esillä tapauksia, joissa kuluttajat ovat ilmaisen soittoäänen tilattuaan tietämättään sitoutuneet jatkuvaan sopimukseen, josta on alkanut juosta laskutus. On aina syytä tarkkaan lukea käyttöehdot ja tarkistaa mihin sitoutuu. Jos myöhemmin huomaa, ettei palvelu vastaakaan sopimusta, palvelu on Suomen käytännön mukaan voitava katkaista välittömästi, ministeri Lindén muistuttaa.

- Olen iloinen siitä, että teleoperaattorit ovat tänään tehneet mobiilipalvelujen itsesääntelysopimuksen. Näin meillä on entistä parempia keinoja puuttua edellä mainitun kaltaisiin ongelmapalveluihin, jotka yleensä tulevat Suomen rajojen ulkopuolelta, ministeri Lindén toteaa.


Lisätietoja:
Neuvotteleva virkamies Kirsi Miettinen, puh. (09) 160 28570, 0400 719 629

Mobiilipalvelujen itsesääntelysopimus:
Toimitusjohtaja Ville Nurmi, Teleforum ry, puh. 0500 539 202 sekä
Maksullisten puhelinpalveluiden eettinen lautakunta Mapel, www.mapel.fi ja Teleforum ry, www.teleforum-ry.fi