Ministeri Kyllönen: Suhtaudun varauksellisesti henkilöliikenteen avaamiseen kilpailulle

liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisuajankohta 6.11.2012 12.14
Tiedote

- Rautatieliikenteen tulevaisuuden merkittävin kysymys lienee henkilöliikenteen vapauttaminen kilpailulle. Kilpailu matkustajista ei ole tähänkään saakka ollut erityisen helppoa henkilöliikenteessä. Suhtaudun varauksellisesti henkilöliikenteen avaamiseen kilpailulle, totesi liikenneministeri Merja Kyllönen puhuessaan VR:n 150-vuotisjuhlaseminaarissa Helsingissä 6. marraskuuta.

EU:ssa valmistellaan parhaillaan uutta rautatielainsäädäntöä. Niin sanotun neljännen rautatiepaketin keskeisin poliittinen esitys tulee liittymään kotimaan henkilöliikenteen avaamiseen kilpailulle. Rautateiden henkilöliikenne on jo avattu useimmissa EU:n jäsenvaltioissa.

Ministeri Kyllönen korosti puheessaan raideliikenteen merkitystä osana koko liikennejärjestelmää ja kuljetusketjuja.

- Hallituksen viime keväänä eduskunnalle antama liikennepoliittinen selonteko tunnistaa ja tunnustaa rautatieliikenteen merkityksen tärkeänä osana suomalaista liikennejärjestelmää. Rautatieliikenteen valtteja ovat ympäristöystävällisyys sekä mahdollisuus suurten henkilö- ja tavaramäärien turvalliseen kuljettamiseen. Raideliikenteellä on historiallisen suuri paino - ensimmäistä kertaa raideliikenteeseen satsataan hallituskaudella enemmän rahaa kuin tieliikenteeseen, Kyllönen totesi.

- Haluan samalla painottaa, että mistään vastakkainasettelusta ei ole kyse. Suomi tarvitsee monimuotoisen liikennejärjestelmän, jossa eri liikenne- ja kulkumuodot pelaavat tehokkaasti yhdessä. Matkat ja kuljetukset ovat ketjuja, joissa tarvitaan useampia liikenne- ja kulkumuotoja, Kyllönen korosti.

Kyllönen toi esiin tarpeen uudistaa liikennepoliittista ajattelua ja tekemistä.

- Viimeisen parin vuoden aikana on käynyt selväksi, että liikennehallinnolla on poikkeuksellisen paljon potentiaalia nostaa liikennepolitiikan tehoja. Uudistuvilla ajattelu- ja toimintatavoilla liikennepolitiikkaan on mahdollista saada rutkasti lisää tehoa ja samalla liikennerahan tuottavuutta paremmaksi. Olemmekin nyt asteittain ottamassa käyttöön uutta liikennepolitiikkaa, Kyllönen totesi.

Lisätietoja: liikenneministerin erityisavustaja Sarianne Hartonen, p. 0295 34 2325