Trafin sähköiset asiointipalvelut avataan osittain 15.12.2018

liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisuajankohta 14.12.2018 17.00
Tiedote

Viestintävirasto on liikenne- ja viestintäministeriön pyynnöstä arvioinut Trafin sähköisiä asiointipalveluita ja erityisesti sitä, ovatko muut asiointipalvelut kuin kuljettajatietopalvelut käyttöönotettavissa laillisesti ja turvallisesti.

Trafi on toteuttanut Viestintäviraston alustavassa arviossa esiin nostettuja toimenpiteitä. Tämän perusteella Trafin palvelut on mahdollista avata rajoitetusti lauantaina 15.12.2018.

Trafin sähköisistä asiointipalveluista voidaan avata seuraavat vahvaan tunnistautumiseen perustuvat palvelut:
- Ajoneuvojen rekisteröintipalvelut lukuun ottamatta ajoneuvojen rekisteröintitodistusten tilauspalvelua
- Ajoneuvoverotuksen palvelut
- Vesikulkuneuvojen rekisteröintipalvelut ja tunnistetun käyttäjän tietotuotteiden tilaukset
- Ajokorttipalvelut
- Ammattipätevyyspalvelut (liikennelääketieteen hakemus ja merityön ilmoitukset)
- Vammaisen pysäköintilupahakemus-palvelu
- Alusten katsastustietoihin liittyvä palvelu

Näiden lisäksi avataan omistajan vaihdoksessa käytettävän varmenteen tarkistamispalvelu, mikä on erityisesti autokaupalle merkityksellinen ajoneuvon rekisteröintiprosessissa.

Palvelut avataan 15.12.2018 klo 8.

Muut Trafin sähköiset asiointipalvelut pysyvät toistaiseksi suljettuina.

Trafin verkkopalvelun kuljettajatiedot-palvelun kautta on voinut hakea tietoa siitä, onko henkilöllä voimassa oleva ajo-oikeus (ajokortti) tai muu vastaava lupa. Trafi otti 9.12.2018 kaikki sähköiset asiointipalvelut pois käytöstä varmistaakseen kuljettajatiedot-palvelun sulkeutumisen.

Viestintäviraston arviointityö jatkuu. Seuraavaa arviota Trafin sähköisten palveluiden tietosuojasta ja tietoturvasta on pyydetty 21.12.2018 mennessä.

Lisätietoja:
osastopäällikkö Laura Vilkkonen, p. 0295 34 2391