Bruna vägmärken ger information åt turister

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 15.2.2007 14.57
Pressmeddelande
Resenärer får i fortsättningen vägledning av vägmärken också med brun botten. De nya informationsmärkena berättar mer än tidigare om turistmål och -tjänster för resenärerna.

Statsrådet beslutade om en ändring av vägtrafikförordningen den 15 februari.

De nya märkena med brun botten är 17 till antalet; av dem har 11 en helt ny symbol. Av de nya märkena framgår mer detaljerat än tidigare hurudant resemål det är fråga om. Tidigare har sevärdheter angivits med ett allmänt märke. Märket med Sankt Hanskorset (fi. hannunvaakuna) har mycket allmänt angivit olika slag av turistmål.

Bland sevärdheterna kommer nu ett eget märke för museum, världsarvssevärdhet, natursevärdhet, djurpark och utsiktsplats. Av aktiviteter får nöjespark och golfbana ett eget märke. Landsbygdsföretagen presenteras med märken för rum och frukost, hantverkarverkstad, husdjursgård, direktförsäljning och ridning.

En del av de märken som tidigare haft blå botten blir bruna. Det gäller märkena för badplats, fiskeplats, skidlift, stuginkvartering samt märket för annan sevärdhet, alltså Sankt Hanskorset.

Märkenas nya bottenfärg baserar sig på en internationell rekommendation, enligt vilken märken för turistmål och -tjänster bör vara bruna. En del av symbolerna är internationella, en del används endast i Finland. Tidigare har det i Finland funnits endast ett vägmärke med brun botten, som informerar om turistväg.

Ändringen av vägtrafikförordningen gällande vägmärken med brun botten träder i kraft den 26 februari. Kommunikationsministeriet tror att de första nya märkena syns längs vägarna redan i sommar.

Ytterligare information:
regeringsrådet Anna-Liisa Tarvainen, tfn (09) 160 28629 eller 0400 665 395
samt på Vägförvaltningen:
Tuomas Österman, sakkunnig på frågor om trafikledning, tfn 0204 222 589