Konsumentombudsmannens minneslista för försäljning av telefonabonnemang

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 15.7.2011 13.47 | Publicerad på svenska 24.11.2015 kl. 10.16
Nyhet

Konsumentombudsmannen har gjort upp en minneslista för försäljning av telefonabonnemang med vars hjälp försäljaren och konsumenten kan gå igenom de väsentliga punkterna i köpet. Med hjälp av minneslistan kan försäljarna säkerställa att konsumenten får tillräckliga basfakta som underlag för sitt köpbeslut. Operatörerna har hörts vid utarbetandet av listan. Enligt bostads- och kommunikationsminister Krista Kiuru är de nya anvisningarna nödvändiga.

De problem som konsumenterna ställs inför är ofta ett resultat av brister i försäljningsprocesserna. Vid köp av mobiltelefonabonnemang har konsumenterna inte fått klarhet om t.ex. vad olika tjänster kostar, avtalets varaktighet eller villkoren i en erbjudandekampanj. I värsta fall har konsumenterna inte fått några skriftliga avtalsvillkor alls.

Eftersom konsumenten ofta blir utan dessa basfakta i en försäljningssituation har konsumentombudsmannen gjort upp en enkel och tydlig lista som försäljaren kan gå igenom.