Samhälleliga värderingar och mervärde för användarna ledde till seger i medieinnovationstävlingen

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 10.3.2015 15.46 | Publicerad på svenska 24.11.2015 kl. 10.52
Nyhet
Medieinnovationstävling 10.3.2015 (Bild: KM)
Medieinnovationstävling 10.3.2015 (Bild: KM)

Genom ett enhälligt beslut gick segern i medieinnovationstävlingen till tio arbeten.

- Arbetena och upphovsmännen representerar precis det innovativa tänkande och den framtidstro som vi var ute efter, säger undervisnings- och kommunikationsminister Krista Kiuru.

I tävlingsklassen för privatpersoner och lag delades ett pris mellan två innovationer, vars upphovsmän uppmanades till samarbete. Dessa var Prime och Aatos (25 000 euro vardera). Dessutom belönades Faktabaari (30 000 euro), Puukko Media (20 000 euro) och Verner (10 000 euro).

I företagsklassen gick segern till Longplify och Rapport (40 000 euro vardera). Dessutom fick Tässä ja Nyt, Datomik och Leia ePaperi 10 000 euro var.

Juryn ansåg att nivån i tävlingen var hög och bidragen mycket jämnstarka. I arbetena framhävdes exempelvis samhälleliga värderingar, nya intäktsmodeller och arbetsmetoder samt mervärde för konsumenten. Dessutom hade de prisbelönta innovationerna en fräsch syn på innehåll.

Innovationsstödet för medier, som beviljas via medieinnovationstävlingen och Tekes, har sina rötter i oron för eventuella hinder för digitaliseringen i det finländska samhället och särskilt för den digitala omvälvningen av mediebranschen.

- Gamla arbets- och intäktsmodeller gäller inte längre. Vi behöver visioner och konkreta förslag på hur medievärlden ser ut i morgon och hurdana medietjänster de finländska konsumenterna vill använda i framtiden, säger minister Kiuru.