Ungas rattfylleri föreslås leda till obligatoriskt alkolås

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 3.6.2010 12.25 | Publicerad på svenska 24.11.2015 kl. 10.07
Nyhet

En arbetsgrupp som grunnat över trafiksäkerheten bland unga förare föreslår effektiv övervakning och ingripande vid förseelser som sätt att minska antalet trafikolyckor bland de unga. Arbetsgruppen överlämnade sitt betänkande till trafikminister Anu Vehviläinen den 3 juni 2010.

Arbetsgruppen konstaterar att nybörjarförarna, som oftast är unga, inte som enhetlig grupp utgör något problem i trafiken. Därför är det inte befogat att för alla införa begränsningar i körandet. Åtgärder riktas först och främst mot riskförarna.

En betydande del av de allvarliga olyckor som drabbar ungdomar inträffar under de sena timmarna på veckosluten, då överhastighet och alkohol ofta ligger bakom olyckan. Av den här orsaken rekommenderar arbetsgruppen obligatoriskt alkolås för nya förare redan från det första fallet av rattfylleri.

Minister Vehviläinen stöder arbetsgruppens förslag att alkolåset blir obligatoriskt för nya förare.

- Jag vill också reda ut hur förarna allmänt taget på olika sätt kan sporras till att frivilligt använda alkolås. En drivfjäder som exempelvis bör utredas är nedsatt trafikförsäkringsavgift för den som utrustar sin bil med alkolås, sade Vehviläinen då hon tog emot arbetsgruppens förslag vid ett informationstillfälle i Helsingfors.

Arbetsgruppen anser också att en allmän sänkning av promillegränsen till 0,2 promille skulle inverka positivt på trafiksäkerheten.

Andra sätt som föreslås är till exempel en reform av förarutbildningen, obligatorisk utbildning och examen för mopedkörning samt en effektiverad övervakning av unga förare och ingripande vid enskilda förares förseelser under de första två åren.

Arbetsgruppen betonar också vikten av att man använder säkerhetsutrustning och föreslår att underlåtenhet att använda den ska beaktas då man räknar sådana upprepade förseelser som leder till körförbud.