Digibarometri 2018: Suomi kolmosena

liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisuajankohta 6.6.2018 9.00
Uutinen
Suomi kolmantena Digibarometrissä. (Kuva: LVM/Shutterstock)
Suomi kolmantena Digibarometrissä. (Kuva: LVM/Shutterstock)

Suomen digitaalisuus suhteessa 22 muuhun maahan on jälleen mitattu. Suomi sijoittui vuosittaisessa Digibarometri 2018 -tutkimuksessa tänä vuonna kolmanneksi. Yhdysvallat harppasi kuudennelta sijalta toiseksi ja Suomen ohi. Norja jatkaa edelleen kärjessä. Suomi on keikkunut hienosti mitalissijoilla koko Digibarometrin historian ajan. 

Digibarometri kertoo kansakunnan "digitaalisen asennon" ja sen muutokset, myös suhteessa muihin maihin.

Vuoden 2017 Digibarometrin aloittama tekoälykeskustelu menee tässä raportissa käytännönläheisempään suuntaan. Raportin teemaosioista ensimmäinen esittelee kansallisen Tekoälykiihdyttämö työkalun, jonka tarkoituksena on auttaa yrityksiä arvioimaan tekoälyvalmiuttaan. Toisessa teemaosiossa vertaillaan data-analyysin avulla norjalaisten, ruotsalaisten ja suomalaisten yritysten digitaalisen markkinoinnin ja myynnin kyvykkyyttä. Kolmas teemaosio sivuaa 25.5.2018 lähtien sovellettua EU:n tietosuoja-asetusta.

Pohjoismaat hyvin edustettuina barometrin kärkisijoilla

Digibarometrissa mitataan digitaalisuuden yhteiskunnallista hyödyntämistä. Mittaus toteutetaan kolmella tasolla - edellytykset, käyttö ja vaikutukset sekä kolmella pääsektorilla - yritykset, kansalaiset ja julkinen.

Pohjoismaat ovat hyvin edustettuina vertailun kärjessä, Norjan pitäessä ykköspaikkaa ja Suomen kolmatta. Ruotsi on vertailussa Alankomaiden jälkeen viidentenä ja Tanska kuudentena. 

Business Finlandin, liikenne ja viestintäministeriön, Teknologia-teollisuus ry:n ja Verkkoteollisuus ry:n Digibarometri julkaistiin nyt viidettä kertaa. 

Lisätietoja:
Hauta Janne, neuvotteleva virkamies, p. 050 300 6990