Määräaikainen laki henkilöautojen romutuspalkkiosta lausunnoille

liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisuajankohta 14.10.2020 13.20 | Julkaistu suomeksi 16.10.2020 klo 11.42
Tiedote
Vanhan auton kojelauta (Kuva: Shutterstock)
Vanhan auton kojelauta (Kuva: Shutterstock)

Hallituksen esitys määräaikaiseksi laiksi henkilöautojen romutuspalkkiosta on lähetetty lausuntokierrokselle. Esityksen mukaan romutuspalkkio voitaisiin myöntää yksityishenkilölle vanhan romutettavan auton korvaamiseksi uudella autolla, sähköavusteisella polkupyörällä tai joukkoliikennelipulla. Romutuspalkkiota varten varataan 8 miljoonaa euroa.

Tukea vähäpäästöisemmän auton, sähköpolkupyörän tai joukkoliikennelipun hankintaan

Romutuspalkkion saamisen ehdoksi esitetään, että vanhan romutetun auton tilalle hankitaan uusi henkilöauto, uusi sähköavusteinen polkupyörä tai joukkoliikennelippu. Romutettavan auton tulee olla yli 10 vuotta vanha ja romutuksesta tulee saada romutustodistus. Tilalle hankittavan uuden henkilöauton tulee olla kaasuauto, täyssähköauto, enintään 95 grammaa kilometriltä päästöinen ladattava hybridi tai muu auto, jonka hiilidioksidipäästöt ovat enintään 95 grammaa kilometriä kohden. Päästörajoitus koskee siis ladattavia hybridejä sekä muita autoja kuin kaasu- tai täyssähköautoja.* Vaihtoehtoisesti romutuspalkkion voi hyödyntää myös uuden sähköavusteisen polkupyörän tai joukkoliikennelipun hankintaan.

Esityksessä ehdotetaan, että valtio maksaisi romutuspalkkiota hankittavan auton käyttövoimasta riippuen 1 000 - 2 000 euroa ja joukkoliikennelipun tai sähköavusteisen polkupyörän hankkimisesta enintään 1 000 euroa. Romutuspalkkion voisi saada vain kerran tukikauden aikana ja se myönnettäisiin ainoastaan yksityishenkilöille.

Romutuspalkkiolla päästöt vähenevät ja autokanta uusiutuu

- Romutuspalkkio on ensimmäinen Fossiilittoman liikenteen tiekartan toimenpide. Palkkio auttaa osaltaan päästövähennystavoitteissa, kun se tukee vähäpäästöisen ajoneuvon hankintaa tai siirtymistä sähköpyörään tai joukkoliikenteeseen, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka.

Myöntämällä romutuspalkkio myös sähköavusteisen polkupyörän tai joukkoliikennelipun hankintaan edistetään pyöräilyä ja julkisen liikenteen käyttöä. Tutkimusten mukaan sähköavusteinen pyöräily pidentää keskimääräisiä pyöräilymatkoja ja korvaa automatkoja.

Esityksen tavoite on myös vauhdittaa uusien autojen myyntiä ja lisätä vaihtoehtoisten käyttövoimien osuutta. Syyskuussa sähköautojen ja ladattavien hybridien osuus oli jo neljännes ensirekisteröinneistä.

- Romutuspalkkion käyttöönotolla pyritään elvyttämään taloutta covid-19-epidemian aiheuttamista vaikeuksista. Erityisesti uusien autojen myynti on hidastunut tänä vuonna, toteaa ministeri Harakka.

Mitä seuraavaksi?

Lakiluonnoksen lausuntoaika päättyy 19.10.2020. Lausuntoja voivat antaa kaikki organisaatiot ja kansalaiset netissä www.lausuntopalvelu.fi tai sähköpostitse osoitteeseen [email protected]. Lausuntokierroksen jälkeen lain valmistelu jatkuu virkamiestyönä.

Lain olisi tarkoitus astua voimaan vuoden 2020 lopussa ja olla voimassa vuoden 2021 loppuun. Romutuspalkkiota tulisi hakea 31.8.2021 mennessä. Tuen myöntämisestä vastaisi Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Lisätietoja

Yksikön johtaja Päivi Antikainen, p. 050 382 7101

Neuvotteleva virkamies Eleonoora Eilittä, p. 050 309 9189

*Tiedotetta korjattu 16.10. klo 11.30. Korvattu virkkeet "Tilalle hankittavan uuden henkilöauton tulee olla kaasuauto, täyssähköauto, ladattava hybridi tai muu auto, jonka hiilidioksidipäästöt ovat enintään 95 grammaa kilometriä kohden. Päästörajoitus koskee myös ladattavia hybridiautoja" virkkeillä "Tilalle hankittavan uuden henkilöauton tulee olla kaasuauto, täyssähköauto, enintään 95 grammaa kilometriltä päästöinen ladattava hybridi tai muu auto, jonka hiilidioksidipäästöt ovat enintään 95 grammaa kilometriä kohden. Päästörajoitus koskee siis ladattavia hybridejä sekä muita autoja kuin kaasu- tai täyssähköautoja".