Junaliikenteen velvoiteliikenteestä sovittu vuodelle 2017

liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisuajankohta 29.9.2016 15.29
Tiedote

Liikenne- ja viestintäministeriö ja VR-Yhtymä Oy (VR) ovat sopineet junaliikenteen velvoiteliikenteen tarjonnasta vuodelle 2017. Tämä lisää junavuoroja eri puolilla maata.

Ministeriön tavoitteena on ollut pitkäjänteinen ratkaisu, jossa on huomioitu käyttäjien tarpeet ja junaliikenteen kokonaisuus. Valmistelun aikana kuultiin eri alueiden ja toimijoiden edustajia, ja näkemyksiä kerättiin myös lausuntokierroksella.

Sopimus VR:n kanssa tehdään vuodeksi kerrallaan, sillä ministeriössä valmistaudutaan parhaillaan myös rautateiden henkilöliikenteen kilpailun avaamiseen.

Velvoiteliikenteen aikatauluja tarkennetaan vielä syys-lokakuun aikana ja ne tulevat voimaan 11.12.2016. Liikenne- ja viestintäministeriö tekee päätöksen velvoiteliikenteestä kun VR on vahvistanut ministeriölle velvoiteliikenteen aikataulut.

VR:llä on henkilöjunaliikenteen yksinoikeus. Tämän yksinoikeuden vastineeksi VR on velvoitettu ajamaan myös ns. velvoiteliikennettä, joka ei ole liiketaloudellisesti kannattavaa, mutta josta valtio ei erikseen suorita korvausta. Velvoiteliikenteestä voi koitua yksinoikeussopimuksen mukaan VR:lle enintään 20 milj. euron tappio. Lisäksi LVM ostaa VR:ltä sellaista liikennettä, joka ei ole liiketaloudellisesti kannattavaa (ostoliikenne).

Osto- ja velvoiteliikenteellä pyritään täydentämään junaliikenteen vuorotarjontaa ja mahdollistamaan liikenne sellaisilla yhteysväleillä, minne sitä ei markkinaehtoisesti synny.

Ostoliikenteen tarjonta säilyy nykyisellä tasolla. Sopimus ostoliikenteestä on voimassa vuoteen 2019.

Lisävuoroja työssäkäynti- ja opiskeluliikenteeseen

Ministeriön ja VR:n välisten velvoiteliikenteestä käytyjen sopimusneuvottelujen tavoitteena oli saavuttaa olemassa olevilla resursseilla mahdollisimman suuri yhteiskunnallinen vaikuttavuus. Tärkeimmäksi julkisen tuen käyttökohteeksi nostettiin päivittäinen työssäkäynti- ja opiskeluliikenne. Yhteiskunnallisen vaikuttavuuden lisäksi oleellista oli myös liikennöinnistä aiheutuvat kustannukset.

Neuvottelujen aikana käytiin läpi useita vaihtoehtoja, ja VR: n ehdotuksia on käsitelty myös julkisuudessa. Lopputuloksena päästiin tätä ehdotusta laajempaan ratkaisuun.

Velvoiteliikenteen tarjontaan tehdään seuraavat lisäykset (11.12.2016-10.12.2017):

- kaksi junaparia R-juniin (Helsinki-Riihimäki) ja Z-juniin (Helsinki-Lahti)

- 8 junaparia Lahti-Riihimäki-välille

- 2 junaparia Riihimäki-Tampere-välille

- osa Rovaniemi-Kolari-yöjunaliikenteen sesonkiaikojen vuoroista siirretään velvoiteliikenteeseen, myös Turun yöjunaliikenne siirtyy markkinaehtoisesta liikenteestä velvoiteliikenteeseen

- 1 junapari Tampere- Pori-välille

- 2 junaparia Savonlinna-Parikkala-välille, samalla koko yhteysväli siirtyy velvoiteliikenteeksi

- 1 junapari Kuopio-Kouvola-välille

- 1 junapari Tampere-Keuruu-välille

- Pieksämäki-Joensuun liikennöintirakennetta muutetaan, jatkossa yhteysvälillä kaksi junaparia päivässä, jotka kuuluvat velvoiteliikenteeseen

Helsingin ja Siuntion välisen junaliikenteen parantamiseksi liikenne- ja viestintäministeriö tulee neuvottelemaan Siuntion kunnan ja HSL:n kanssa nykyisen ostoliikennesopimuksen siirtämisestä ministeriön nimiin. Tavoitteena on, että valtio ostaa vuonna 2017 tämän yhteysvälin HSL:ltä nykyisen laajuisena.

Lisätietoja:

yksikön johtaja Sabina Lindström, p. 0295 34 2576, Twitter @LindstromSabina

ylitarkastaja Joel Karjalainen, p. 0295 34 2028, Twitter @profkarjalainen

Tiedotetta korjattu 29.9.2016 klo 16.36. Korjattu velvoiteliikennesopimuksen voimassaoloaika.

Tiedotetta korjattu 30.9.2016 kli 11.17. Savonlinna-Parikkala-välille lisäyksenä 2 junaparia, ei yksi.

Anne Berner