Kuluttajille oikeus korvaukseen viestintäpalvelun viivästys- ja virhetilanteissa
liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisuajankohta
31.8.2006
13.30
Tiedote
Ensi maaliskuun alussa voimaan tuleva viestintämarkkinalain muutos parantaa kuluttajan asemaa viestintäpalvelujen tilaajana sekä selkeyttää teleyritysten ja kuluttajien vastuita.
Uudet pykälät määrittelevät teleyrityksen vastuun viestintäpalvelun virhe- ja viivästystilanteissa. Kuluttaja voi esimerkiksi vaatia vakiokorvausta, jos palvelun toimitus viivästyy merkittävästi luvatusta tai jos palvelu ei vastaa sen markkinointia.
Vakiokorvaus, jota kuluttaja voi vaatia, on 15 euroa viivästysviikolta, maksimissaan kuitenkin 120 euroa. Kuluttajan velvollisuus puolestaan on ilmoittaa teleyritykselle viivästyksestä tai virheestä kohtuullisessa ajassa.
Lakiin tulee säännös myös viestintäpalvelun oikeudettomasta käytöstä. Säännöksellä määritellään kuluttajan vastuu esimerkiksi matkapuhelimen varkaus- tai modeemikaappaustapauksissa. Kuluttaja vastaa jatkossa oikeudettomasta käytöstä vain, jos hän on menetellyt normaalia huolimattomammin.
Laissa tarkennetaan myös viestintäpalvelusopimuksen vähimmäissisältöä sekä teleyrityksen oikeutta sulkea liittymä maksamattomien laskujen takia.
Lisätietoja:
Neuvotteleva virkamies Laura Vilkkonen, puh. (09) 160 28391, 040 500 0817