Takaisin

Liikenneministeri Kyllönen: Suomen rataverkko tarvitsee pitkän tähtäyksen investointiohjelman

Liikenneministeri Kyllönen: Suomen rataverkko tarvitsee pitkän tähtäyksen investointiohjelman

Tiedote 24.01.2012 10.39 fi

- Suomen rataverkolle on syytä laatia tätä hallituskautta pidempi kansallinen ohjelma liikenneinvestointien toteuttamiseksi. Siinä on myös päätettävä rautatieinvestointien tärkeysjärjestys. Suomella on edessä mittavia satojen miljoonien investointitarpeita rautateillä ja ne ovat edessä lähivuosina, liikenneministeri Merja Kyllönen painotti puhuessaan suomalaisen rautatieliikenteen 150-vuotisjuhlaseminaarissa Hämeenlinnan Verkatehtaalla.

Ministeri Kyllönen myös muistutti, että kansallisesti tärkein asia on Helsingin ratapihan ahtauden purkaminen, sillä se parantaisi koko maan junaliikenteen täsmällisyyttä, mahdollistaa junien lisäämisen raiteilla niin pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä kuin kaukoliikenteessäkin.

- Ratapihan toiminnan parantaminen vaatii asemapiha- ja raidejärjestelyitä. Tämä on normaalia liikenteen kehittämistä, mutta isompiakin investointeja tarvitaan. Kiireellisin kehittämisinvestointi on liikenteen ohjausjärjestelmän uusiminen. Myös Pisara-radan rakentaminen on seuraavan hallituksen tärkeimpiä ratainvestointihankkeita. Sen rakentamisen aikataulusta on päätös tehtävä tällä hallituskaudella, ministeri Kyllönen muistutti.

- Pisara-radan hyötyjä ei kuitenkaan saada aikaiseksi, ellei pääradan välityskykyä Pasilasta Riihimäen suuntaan kyetä parantamaan jo lähitulevaisuudessa. Siksi Pasila-Riihimäki yleissuunnitelma käynnistettiin jo viime syksynä ja hanke on korkealla, kun hallituksen liikennehankkeista keväällä päätetään, ministeri Kyllönen jatkoi.

Suomella on raideleveytensä ansiosta erityisasema Venäjän liikenteessä. Tämän päivän ihmiset eivät voisi nauttia nopeasta Allegro-junayhteydestä Helsingistä Pietariin, jos Suomella ja Venäjällä olisi eri raideleveys.

- Se tuo myös investointipaineita jatkossa. Henkilöliikenteen suuri suosio Allegrolla vie ratakapasiteettia tavaraliikenteeltä. Siksi edessä on Imatra-Luumäki kaksoisraiteen rakentaminen, jotta tavaraliikenne voidaan erottaa omalle reitille. Venäjä rakentaa yhteyttä Imatra-Svetogorsk-alueelle omalla puolellaan, ministeri Kyllönen kertoi.

Lisätietoja: Erityisavustaja Sauli Hievanen, p. 0400 165 004