Linja-autoliikenteen muutokset alkavat näkyä kesällä

liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisuajankohta 6.5.2014 10.30
Tiedote

Suomen linja-autoliikenteessä on käynnissä merkittävin muutos vuosikymmeniin. Järjestelmän uudistus koostuu kahdesta kokonaisuudesta: reittiliikennemarkkinoiden avaamisesta kilpailulle sekä liikennepalvelujen ostojen uudenlaisesta sääntelystä.

Taustalla on EU:n palvelusopimusasetus (PSA), joka ei salli nykyistä linjaliikennelupamallia. EU:ssa katsotaan, ettei julkisen vallan tule puuttua markkinoiden toimintaan, ellei se ole tarpeen joukkoliikennepalvelujen määrän ja laadun varmistamiseksi.

Uudistusprosessi käynnistyi vuonna 2009, jolloin voimaan tuli uusi joukkoliikennelaki. Lain mukainen ensimmäinen siirtymäaika päättyy ensi kesänä. Siirtymäaikojen takaraja on vuoden 2019 lopulla.

Kaupunkiseuduilla muutosten tavoitteena on parantaa liikenteen palvelutasoa. Maaseudulla pyritään säilyttämään nykyiset palvelut. Valtakunnallisesti tavoitteena on luoda yhtenäinen joukkoliikennekokonaisuus ja pidemmällä aikavälillä kasvattaa matkustajamääriä.

Asiakkaille joukkoliikennejärjestelmän muutokset näkyvät vaiheittain 1.7.2014 lähtien. Liikennöitsijät, reitit ja aikataulut saattavat vaihtua, ja kaupunkiseuduilla aletaan valmistella uuden yhtenäisen lippu- ja maksujärjestelmän käyttöönottoa.

Linja-autoliikenteen palvelutasosta eli reiteistä ja vuorotarjonnasta päättäviä viranomaisia ovat jatkossa ELY-keskukset sekä joukkoliikennelaissa määritellyt 26 kaupunkia ja seutua.

Jos linja-autoyritykset eivät pysty tuottamaan viranomaisten omalle alueelleen määrittelemää palvelutasoa markkinaehtoisesti eli lipputulojen varassa, viranomainen voi ostaa liikennepalveluja ja määritellä sopimusliikenteen matkalippujen hinnan. Nämä hankinnat on kilpailutettava hankintalain ja joukkoliikennelain mukaisesti.

Lainsäädännön muutokset näkyvät vähiten pääkaupunkiseudun HSL-liikenteessä sekä Tampereella ja Turussa, joiden liikenne on hankittu vuosikymmenten ajan kilpailuttamalla.

Linja-autoliikennemarkkinoiden avaaminen tarkoittaa sitä, että markkinaehtoiseen liikenteeseen vaadittava reitti- tai kutsuliikennelupa myönnetään kaikille lupaehdot täyttäville hakijoille. Luvat myöntää ELY-keskus.

Matkalippujen hinnan markkinaehtoisessa liikenteessä määrittelee linja-autoyritys. Tähän liikenteeseen ei jatkossa kuitenkaan saa enää ohjata minkäänlaista yhteiskunnan tukea, lipputuki mukaan lukien.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tulevaisuudessa tuettu ja markkinaehtoinen liikenne eriytyvät. Vielä tällä hetkellä yhteiskunnan tukemilla edullisilla lipuilla voi matkustaa sekä markkinaehtoisessa että ostoliikenteessä. Siirtymäaikojen jälkeen tämä ei enää ole mahdollista. Nykyiset liput kelpaavat kuitenkin vähintään vuoden 2015 kesään saakka.

Uudistukseen liittyy myös hallitusohjelmaan kirjattu tavoite valtakunnallisesta yhteiskäyttöisestä lippujärjestelmästä, jota käytetään kilpailutetussa liikenteessä. Tulossa oleva Waltti-niminen matkakortti yhtenäistää lipputuotteita eri kaupunkiseuduilla. Waltti-kortin käyttöönoton on tarkoitus alkaa ensi syksynä.

Lisätietoja:

Liikennemarkkinat-yksikön päällikkö Tero Jokilehto, LVM, 0295 34 2568
ylitarkastaja Iida Huhtanen, LVM, 0295 34 2613
johtava joukkoliikenneasiantuntija Marja Rosenberg, Liikennevirasto, 0295 34 3802