Takaisin

Satelliittipaikannus on digitalisaation taustavoima

Satelliittipaikannus on digitalisaation taustavoima

Uutinen 31.05.2016 10.32 fi sv en

Satelliittipaikannus on osa jokapäiväistä arkeamme. Esimerkiksi sähköverkkojen ja tietoliikenneverkkojen sekä liikenteen palvelujen toiminta edellyttävät satelliittipaikannusta tai tarkkaa aikatietoa. Se on osa yhteiskunnan digitalisaatiota, kuvasi liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner satelliittipaikannuksen merkitystä Euroopan navigointikonferenssin avauspuheessaan.

Konferenssin teemana ovat paikannus-, navigointi- ja ajanmääritysteknologioiden innovaatiot ja niiden sovellukset maalla, merellä ja ilmassa. Konferenssissa keskitytään muun muassa arktisen alueen navigointihaasteisiin, paikkatiedon massadataa hyödyntäviin ratkaisuihin ja älyliikenteeseen.

EU:n komissio arvioi vuonna 2015, että satelliittinavigoinnin markkinat olisivat vuonna 2018 yli 40 miljardia euroa. Kasvusta iso osa kulkee ihmisten mukana taskuissa ja käsilaukuissa, älypuhelimissa. Markkinatutkimusten mukaan vuonna 2016 älypuhelimia olisi noin viisi miljardia, jotka lähes kaikki sisältävät satelliittipaikannuksen.

Satelliittijärjestelmästä tuotettua paikkatietoa käytetään arjen apuna esimerkiksi karttapalveluissa, joilla löydämme lähimmälle huoltoasemalle tai isommassa mittakaavassa liikenteen ohjauksessa parantamaan liikenteen tehokkuutta ja turvallisuutta.

Konferenssin avauspäivänä puheet pitivät muun muassa liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner, Euroopan satelliittipaikannusohjelman johtaja Matthias Petschke Euroopan komissiosta sekä professorit Gérard Lachapelle Calgaryn yliopistosta ja John Raquet USA:n Ilmavoimista (AFIT).

Euroopan navigointikonferenssi (ENC2016) pidetään Helsingissä 30.5.–2.6. 2016. Helsingin konferenssin järjestäjänä toimi Maanmittauslaitoksen paikkatietokeskus yhteistyössä liikenne- ja viestintäministeriön ja muiden navigaatiotoimijoiden kanssa.

Satelliittipaikannus on tärkeä osa Suomen digitalisoitumiskehitystä. Hallituksen kärkihankkeen, Digitaalisen liiketoiminnan kasvuympäristön rakentaminen, tavoitteena on tehdä Suomesta suotuisa toimintaympäristö digitaalisille palveluille ja digitaalisuuteen perustuville liiketoimintamalleille.