Takaisin

Turvavyökampanja iski nuoriin

Turvavyökampanja iski nuoriin

Tiedote 18.06.2009 13.15 fi

Vastikään päättynyt Liikenne- ja viestintäministeriön ja Liikenneturvan "Elämäsi tilaisuus" -kampanja puhutteli nuoria ympäri Suomen. Liikenneturvallisuuskampanja oli ainutlaatuinen laajan tukijoukkonsa ansiosta. Turvavöiden käytön puolestapuhujina olivat: Toni Gardemeister, Marcus Grönholm, Aki Hintsa, Mika Häkkinen, Jyrki Järvilehto, Juha Kankkunen, Heikki Kovalainen, Tommi Mäkinen, Jussi Pinomäki, Mika Salo ja Harri Toivonen.

Elämäsi tilaisuus -kampanjan tavoitteena oli puhutella valtakunnallisesti yhtä suurinta liikenneturvallisuuden riskiryhmää, nuoria autoilusta kiinnostuneita miehiä. Keskeisenä tavoitteena oli kannustaa nuoria turvavyön käyttöön. Kampanjan avulla pyrittiin vaikuttamaan myönteisesti nuorten ajoasenteisiin ja kannustamaan heitä turvalliseen liikennekäyttäytymiseen.

Elämäsi tilaisuus -kampanja käynnistettiin maaliskuussa 2009 tiedotustilaisuudella, jossa läsnä olivat liikenneministeri Anu Vehviläisen lisäksi Suomen autourheilun huiput. Medianäkyvyys tilaisuuden jälkeen oli erittäin runsas. Tietoa turvavyön käytöstä välitettiin kampanjan alettua valtakunnallisella koulukiertueella sekä mittavan mainoskampanjan ja julkisuusviestinnän avulla.

Maalis-toukokuussa toteutetulla valtakunnallisella koulukiertueella tavattiin kymmenellä paikkakunnalla kasvokkain yli 14 000 nuorta. Hankkeeseen vihkiytyneet autourheilijat vierailivat vuorotellen koulukiertueella viemässä nuorille tietoa turvallisesta ajotyylistä. Koulutilaisuuksien juontajana toimi urheiluselostaja Tomi Tuominen. Koulutilaisuuksissa nuorilla oli myös mahdollisuus kokeilla pyörähdysautoa.

Kampanjan verkkosivuilla (www.elamasitilaisuus.com) oli runsaasti kävijöitä, kaikkiaan 94 000. Sivuston naamamutilaattoria kokeiltiin yli 16 000 kertaa. Mutilaattorilla voi kokeilla, miltä omat kasvot voivat näyttää tuulilasista läpi lentämisen jälkeen.

Kampanjan tv-tietoiskua esitettiin Ylen, MTV3:n ja Nelosen kanavilla maalis-huhtikuussa.

Elämäsi tilaisuus -kampanjan visuaalisen ilmeen suunnittelusta ja toteutuksesta sekä televisiospottien käsikirjoituksesta vastasi Hasan&partners. TV-spottien teknisenä toteuttajana toimi Solar Films. Kampanjan viestinnästä ja koulukiertueen koordinoinnista ja toteutuksesta vastasi Soprano Oyj. Kampanjassa oli mukana useita yhteistyökumppaneita hyväntekeväisyysroolissa.

Lisätietoja:

Erityisavustaja Kari Jääskeläinen, lvm, puh. 0440 581 030
viestintäjohtaja Taina Pieski, lvm, puh. 050 535 1574
toimitusjohtaja Matti Järvinen, Liikenneturva, puh. 0400 424 391
www.elamasitilaisuus.com