Televisiomainonnan sääntöihin esitetään muutoksia

liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisuajankohta 28.5.2009 13.36
Uutinen

Hallitus esittää televisiomainonnan sääntelyn yksinkertaistamista. Sama määrä mainoksia voitaisiin sijoittaa aiempaa useampiin, mutta nykyistä lyhyempiin mainoskatkoihin. Myös vastikkeellinen tuotesijoittelu sallittaisiin tietyissä ohjelmatyypeissä, ei kuitenkaan lastenohjelmissa.

Lakiesityksen mukaan pitkissä elokuvissa sallittaisiin yksi mainoskatko kutakin 30 minuutin ohjelmajaksoa kohden nykyisen 45 minuutin asemesta. Muissa ohjelmissa voimassa oleva vaatimus 20 minuutin yhtenäisestä ohjelmajaksosta poistettaisiin. Mainonnan määrän 20 prosentin tuntikohtainen raja eli 12 mainosminuuttia täyttä tuntia kohden pysyisi ennallaan.

Tuotesijoittelusta ei tähän mennessä ole ollut lainsäädäntöä. Vastikkeellinen tuotesijoittelu olisi lain voimaantultua sallittua elokuvissa, tv-elokuvissa, sarjoissa, urheiluohjelmissa ja kevyissä viihdeohjelmissa. Katsojille olisi kuitenkin ilmoitettava selkeästi joko tekstillä tai yhtenäisesti käytetyllä tunnuksella, että ohjelmassa on tuotesijoittelua.