Ministeri Kyllönen: Rataverkko tarvitsee investointiohjelman

liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisuajankohta 24.1.2012 10.44
Uutinen

- Suomen rataverkolle on syytä laatia tätä hallituskautta pidempi kansallinen ohjelma liikenneinvestointien toteuttamiseksi. Siinä on myös päätettävä rautatieinvestointien tärkeysjärjestys, liikenneministeri Merja Kyllönen painotti puhuessaan suomalaisen rautatieliikenteen 150-vuotisjuhlaseminaarissa Hämeenlinnan Verkatehtaalla.

Ministeri Kyllönen myös muistutti, että kansallisesti tärkein asia on Helsingin ratapihan ahtauden purkaminen, sillä se parantaisi koko maan junaliikenteen täsmällisyyttä, mahdollistaa junien lisäämisen raiteilla niin pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä kuin kaukoliikenteessäkin.
- Ratapihan toiminnan parantaminen vaatii asemapiha- ja raidejärjestelyitä. Tämä on normaalia liikenteen kehittämistä, mutta isompiakin investointeja tarvitaan. Kiireellisin kehittämisinvestointi on liikenteen ohjausjärjestelmän uusiminen. Myös Pisara-radan rakentaminen on seuraavan hallituksen tärkeimpiä ratainvestointihankkeita. Sen rakentamisen aikataulusta on päätös tehtävä tällä hallituskaudella, ministeri Kyllönen muistutti.

Suomella on raideleveytensä ansiosta erityisasema Venäjän liikenteessä. Tämän päivän ihmiset eivät voisi nauttia nopeasta Allegro-junayhteydestä Helsingistä Pietariin, jos Suomella ja Venäjällä olisi eri raideleveys.

- Se tuo myös investointipaineita jatkossa. Henkilöliikenteen suuri suosio Allegrolla vie ratakapasiteettia tavaraliikenteeltä, ministeri Kyllönen kertoi.