Takaisin

Seitsemän Mediainnovaatiokilpailun finalistia lisää tuomariston kutsumana

Seitsemän Mediainnovaatiokilpailun finalistia lisää tuomariston kutsumana

Uutinen 09.03.2015 13.28 fi sv

Mediainnovaatiokilpailun tuomaristo nosti esikarsinnan lisäksi kilpailun finaaliin seitsemän uutta työtä. Finaalissa 10. maaliskuuta kisataan kaiken kaikkiaan 20 kilpailutyön paremmuudesta.

Kaikki kisatyöt annettiin tuomaristolle etukäteen tutustuttavaksi ja heillä oli mahdollisuus viime viikon aikana nostaa omia ehdokkaita finaaliin esikarsinnan ulkopuolelta. Tuomaristo nosti mukaan töitä, joissa muun muassa sisällöntuotannolla on selkeä rooli.

Loppukilpailussa on nyt kaiken kaikkiaan yhdeksän yksityishenkilön tai joukkueen ja yksitoista yrityksen jättämää kilpailutyötä.

Jo aiemmin valittujen finalistien lisäksi loppukilpailuun pääsivät seuraavat yksityishenkilöiden/joukkueiden sarjaan jätetyt työt:

Verner

Verner on laadukkaiden audiosisältöjen tuotantoyhtiö ja jakelukanava. Mobiilisovellus mahdollistaa pitkien ja asiasisältöön keskittyvien radio-ohjelmien tai podcastien kuuntelemisen suoratoistona juuri silloin, kun käyttäjä haluaa. Verner- palvelun kisaan jättivät Niko Isojärvi, Stella Kallionpää, Arttu Seppänen, Emmi Skytén ja Niko Vartiainen.

Sportimizer

Sportimizer (työnimi) on verkko- ja mobiilisovellus, joka kokoaa yhteen erilaiset sisältötyypit eri urheilulajeista ja eri kielillä. Palvelu kokoaa kuluttajien ja muiden urheiluyleisöjen käyttöön urheilu-uutiset, keskustelut, taustoittavaa materiaalia sekä julkaisualustan yleisön itse tuottamalle sisällölle. Työn kilpailuun jätti Markku Korhonen.

Puukko Media

Puukko Media (www.facebook.com/PuukkoMedia) on nuorille aikuisille suunnattu räväkkä, mutta asiantunteva verkkosivu, jossa julkaistaan sotaraportteja ympäri maailmaa sekä juttuja yhteiskunnallisista ilmiöistä ja alakulttuureista videopainotteisesti. Kilpailutyön jättivät Martti Penttilä, Tero Ikäheimonen, Jussi Sippola ja Toni Kormano.

VAPASA

VAPASA - Valtakunnalliset Paikallis-Sanomat
VAPASA on portaali, joka tarjoaa verkkoalustan kaikille niille paikallislehdille, joilta sellainen puuttuu tai jotka haluavat ulkoistaa sivustonsa kehityksen ja ylläpidon. Palvelu tarjoaa myös uutispalvelun ja verkkokaupan. Työn kilpailuun jättivät Emmi Rossi ja Matti Kortteus.

Yrityssarjaan tulivat mukaan:

Plan First 2.0

Plan First on monikanavaisen mediatuotannon suunnittelujärjestelmä, jonka seuraava versio tarjoaa mediataloille välineitä yhteistyön kehittämiseen sekä uuteen liiketoimintaan sisältömyynnissä. Plan First 2.0 on Sukkela Media Oy:n kilpailutyö.

Longplify

Longplify paketoi e-kirjakokemuksen mobiiliksi, laite- ja alustariippumattomaksi palveluksi. Palvelu on suunnattu etenkin laajoja verkkosisältöjä tarjoaville julkaisijoille. Longplify mahdollistaa esimerkiksi tekstin lukemisen webselaimella, jatkamisen samasta kohdasta mobiililaitteella ja palaamisen artikkeliin myöhemmin millä tahansa verkkolaitteella. Kilpailutyön jätti Long Play Media Oy ja Glome Oy (longplay.fi, glome.fi)

STT Pro

STT Pro on viestinnän ammattilaisille suunnattu räätälöitävä mobiilisovellus, joka kokoaa uutispalvelun, uutisagendan ennakoinnin ja mediaseurannan yhteen palveluun. Kilpailutyön jätti STT-Lehtikuva (stt.fi)

Finaaliin oli jo aiemmin valittu seuraavat työt:

Prime - maksullisten mediasisältöjen aggregaattori
Prejkfast-projekti
TalkTV
Aatos - journalismin spotify
Faktabaari
Tässä ja nyt
www.ilmoituslaatikko.fi
Copyright Finder
Datomik
Avaus Asiakkuusmedia -konsepti
LiquidBlox
Leia ePaperi
Rapport-palvelu

Kaikki kilpailuun tulleet työt arvioitiin säännöissä kerrottujen kriteerien pohjalta. Näitä olivat muun muassa työn uutuusarvo, käyttäjälähtöisyys, toteuttamiskelpoisuus ja markkinapotentiaali sekä innovaation mahdollisesti tuottamat kustannussäästöt ja muut liiketoimintahyödyt. Kaikki 20 finaalityötä olivat arvioinnin perusteella kilpailun parhaimmistoa.

Mediainnovaatiokilpailu haastoi kansalaiset ja yritykset ideoimaan digitaalisen median käyttöön uusia näkökulmia, palveluita tai vaikkapa toimintatapoja. Kilpailulla tavoitteena on vauhdittaa media-alan siirtymistä digiaikaan.

Kilpailun palkintoina on jaossa 220 000 euroa. Palkinnot myönnetään valtionavustuksina, jotka on tarkoitettu muun muassa kilpailutyön jatkokehittämistä varten. Palkinnot ovat suuruudeltaan 5 000 eurosta 50 000 euroon.

Kilpailusta voi käydä Twitter-keskustelua hashtagilla #mediainnovaatio