Takaisin

Turvallisuus tärkeää myös nopeusrajoitetuissa ajoneuvoissa

Turvallisuus tärkeää myös nopeusrajoitetuissa ajoneuvoissa

Tiedote 10.07.2017 10.00 fi sv

Liikenne- ja viestintäministeriö selvittää nopeusrajoitettujen henkilöautojen käyttöönoton toteutusmahdollisuuksia ja vaikutuksia.

- Rajoitettu henkilöauto voisi tarjota rakenteeltaan vankemman vaihtoehdon mopoautoille ja tuoda siten mahdollisuuksia nuorten liikkumiseen, pohtii liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.

- Henkilöauton ajo-oikeus on rajoitettu liikenneturvallisuussyistä 18 vuoden ikään, joten kansallisesti on varmistettava, että liikenneturvallisuustavoitteita ei vaaranneta tekemällä esimerkiksi autojen virityksestä liian helppoa, ministeri Berner sanoo.

EU:n sisämarkkinakomissaari Elżbieta Bieńkowskan vastaus edustaja Kyllösen kysymykseen tukee ministeriön ja komission välillä kesällä käytyjä keskusteluja, joissa selvitettiin mahdollisuuksia kansallisesti sallia nopeudeltaan rajoitettujen henkilöautojen käyttöönotto nuorille. Ajoneuvoteknisten vaatimusten lisäksi selvitettäväksi tulevat soveltuvat ajokorttisäännökset.

Ministeriö selvittää nyt käytännön toteutusvaihtoehtoja yhdessä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin kanssa ja erityisesti eri vaihtoehtojen vaikutuksia. Kuten komissaari omassa vastauksessaan on korostanut, on tärkeää että nopeusrajoitus toteutetaan siten, että sitä pystytään käytännössä valvomaan. Ministeriö selvittää vaikutuksia myös laajemmin, jotta voidaan varmistua siitä, että mahdollisten muutosten seurauksena liikenneturvallisuus paranee ja ympäristönsuojelusta huolehditaan, eikä muutos johda epätoivottuihin muutoksiin nuorten liikkumisessa.

Ministeri Berner ei pidä Ruotsin mallia parhaana ratkaisuna Suomessa käyttöön otettavaksi, sillä Ruotsissa säännökset edellyttävät merkittäviä teknisiä muutoksia ajoneuvoihin ja niiden huippunopeus on rakenteellisesti rajoitettu 30 kilometriin tunnissa.

- Pyrimme löytämään modernin, nuorten liikkumista tukevan ratkaisun käytettäväksi Suomen olosuhteissa, ministeri Berner toteaa.

Selvitystyön alustavia tuloksia voidaan odottaa loppuvuodesta.

Lisätietoja:

erityisasiantuntija Erik Asplund, p. 0295 34 2277