Juryn bjöd in ytterligare sju finalister till medieinnovationstävlingen

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 9.3.2015 13.28 | Publicerad på svenska 24.11.2015 kl. 10.52
Nyhet
Internet (Bild: Rodeo)
Internet (Bild: Rodeo)

Medieinnovationstävlingens jury valde ytterligare sju bidrag till tävlingens final. I finalen den 10 mars gjorde totalt 20 arbeten upp om segern.

Alla tävlingsarbeten lämnades in till juryn på förhand och under vecka 10 hade domarna möjlighet att utse ytterligare finalister som inte hade deltagit i uttagningstävlingen. Juryn bjöd in arbeten där bland annat produktionen av innehåll hade en central roll.

I finalen deltog totalt nio arbeten som lämnats in av privatpersoner eller lag och elva arbeten som lämnats in av företag.

Utöver de redan tidigare valda finalisterna gick följande arbeten inlämnade av privatpersoner eller lag till final:

Verner

Verner är ett produktionsbolag och en distributionskanal för högklassigt audiomaterial. Mobilappen gör det möjligt att lyssna på långa och innehållsfokuserade radioprogram eller poddsändningar precis när användaren själv vill. Bidraget Verner inlämnades av Niko Isojärvi, Stella Kallionpää, Arttu Seppänen, Emmi Skytén och Niko Vartiainen.

Sportimizer

Sportimizer (arbetsnamn) är en webb- och mobilapp som sammanställer olika slags innehåll från olika idrottsgrenar och på olika språk. Tjänsten erbjuder konsumenter och annan idrottspublik sportnyheter, diskussioner, bakgrundsmaterial och en publiceringsplattform för material som användarna själva producerat. Bidraget inlämnades av Markku Korhonen.

Puukko Media

Puukko Media (www.facebook.com/PuukkoMedia) är en häftig men sakkunnig webbplats för unga vuxna, där det publiceras krigsrapporter från hela världen och artiklar om samhällsfenomen och subkulturer, i huvudsak i form av filmer. Bidraget inlämnades av Martti Penttilä, Tero Ikäheimonen, Jussi Sippola och Toni Kormano.

VAPASA

VAPASA - Valtakunnalliset Paikallis-Sanomat
VAPASA är en portal som erbjuder en webbplattform för lokaltidningar som ännu inte har en webbplats eller som vill lägga ut utvecklingen och underhållet av sin webbplats. Tjänsten innehåller också en nyhetstjänst och en nätbutik. Bidraget inlämnades av Emmi Rossi och Matti Kortteus.

Till final i företagsklassen gick följande bidrag:

Plan First 2.0

Plan First är ett planeringssystem för medieproduktion i många kanaler. Den uppdaterade versionen av Plan First erbjuder mediehusen redskap för utveckling av samarbetet och för ny affärsverksamhet i fråga om försäljningen av innehåll. Plan First 2.0 inlämnades av Sukkela Media Oy.

Longplify

Longplify gör e-boksupplevelsen mobil och oberoende av apparater och plattformar. Tjänsten är avsedd framför allt för utgivare av omfattande webbmaterial. Longplify gör det möjligt att exempelvis läsa en text via en webbläsare, fortsätta på samma ställe med en mobil apparat och återkomma till texten senare via valfri webbansluten apparat. Bidraget inlämnades av Long Play Media Oy och Glome Oy (longplay.fi, glome.fi).

STT Pro

STT Pro är en skräddarsydd mobilapp för kommunikationsproffs och omfattar en nyhetstjänst, förutseende av nyhetsagendan och medieuppföljning, allt i en tjänst. Bidraget inlämnades av STT-Lehtikuva (stt.fi).

Följande arbeten hade gått vidare till finalen redan tidigare:

Prime
Prejkfast
TalkTV
Aatos
Faktabaari
Tässä ja nyt
www.ilmoituslaatikko.fi
Copyright Finder
Datomik
Avaus Asiakkuusmedia
LiquidBlox
Leia ePaperi
Rapport

Alla inlämnade arbeten bedömdes utifrån de kriterier som beskrivs i reglerna. Bedömningskriterier var bland annat arbetets nyhetsvärde, användarorientering, genomförbarhet och marknadspotential samt eventuella besparingar och annan affärsmässig nytta som innovationen medför. Enligt bedömningen hörde samtliga 20 finalister till den absoluta toppen bland tävlingsbidragen.

Medieinnovationstävlingen utmanade medborgare och företag att skapa nya perspektiv, tjänster eller exempelvis verksamhetssätt för digitala medier. Syftet med tävlingen är att påskynda mediebranschens övergång till den digitala tidsåldern.

Den sammanlagda prissumman är 220 000 euro. Priserna beviljas som statsbidrag som kan användas bland annat för vidareutveckling av tävlingsbidraget. Prissumman varierar mellan 5 000 och 50 000 euro.

Twittra om tävlingen med hashtaggen #mediainnovaatio